Garimenkul

E-Devlet Üzerinden Gayrimenkul Danışmanına Yetki Verme Rehberi

Yeni düzenlemeyle birlikte artık gayrimenkul danışmanlarının emlak ilanı verebilmesi için, emlak sahiplerinin danışmanlara e-Devlet üzerinden yetki vermesi zorunlu hale geldi. Bu sistem sayesinde ilanların doğruluğu ve güvenilirliği artarken, hem emlak sahipleri hem de danışmanlar için daha şeffaf bir süreç sunuluyor.

Peki bu yetkilendirme nasıl yapılır? Aşağıdaki adımları takip ederek kolayca yetki verebilirsiniz:

  1. e-Devlet hesabınıza giriş yapın.
  2. Arama kısmına “Taşınmaz Yetki Verme” yazın ve ilgili hizmete tıklayın.
  3. Açılan ekranda yetki vermek istediğiniz taşınmazı (tapuyu) seçin.
  4. Gayrimenkul danışmanınızın bağlı olduğu emlak işletmesinin Taşınmaz Ticari Yetki No (3401415) girin.
  5. Yetkinin geçerli olacağı tarihi belirleyin.
  6. Onay vererek işlemi tamamlayın.

Bu işlemin ardından gayrimenkul danışmanınız, taşınmaz numarası ile sizin adınıza ilan verebilir ve süreci yasal çerçevede sürdürebilir.

Yeni sistem sayesinde hem danışmanların hem de ilanların güvenilirliği artıyor. Bu sayede ilanlarda sahteciliğin önüne geçilirken, kullanıcı deneyimi de iyileştiriliyor.

Garimenkul

Yabancı Biri Türkiye’den Nasıl Ev Alır?

2644 numaralı Tapu Kanunu’nun 35. maddesine göre yabancı uyruklu kişiler, yasal sınırlamalara uymak kaydıyla Türkiye’den ev satın alabilirler. Yabancıların gayrimenkul satın almaları için Türkiye’de oturum iznine sahip olmaları gerekmemektedir. İlgili kanunun 35. maddesinde yabancıların ev alması için getirilen sınırlamalara şu ifadelerle yer verilmiştir:

“Kanuni sınırlamalara uyulmak kaydıyla, uluslararası ikili ilişkiler yönünden ve ülke menfaatlerinin gerektirdiği hallerde Cumhurbaşkanı tarafından belirlenen ülkelerin vatandaşı olan yabancı uyruklu gerçek kişiler Türkiye’de taşınmaz ve sınırlı ayni hak edinebilirler. Yabancı uyruklu gerçek kişilerin edindikleri taşınmazlar ile bağımsız ve sürekli nitelikteki sınırlı ayni hakların toplam alanı, özel mülkiyete konu ilçe yüz ölçümünün yüzde onunu ve kişi başına ülke genelinde otuz hektarı geçemez.”

Türkiye’de Ev Satın Almak İsteyen Yabancıların Bilmesi Gerekenler Nelerdir?

Türkiye’den ev satın almak isteyen yabancı uyruklu kişilerin satış işleminden önce şu bilgileri edinmesi gerekmektedir:

  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (Yabancı İşler Dairesi Başkanlığı) ve Tapu Müdürlükleri ya da Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçilikleri/Konsoloslukları’na başvurarak hangi ülke vatandaşlarının Türkiye’de gayrimenkul satın alabileceğinin öğrenilmesi gerekmektedir.
  • Satın almak istenilen konutun askeri güvenlik bölgesi sınırlarında olmadığının teyit edilmesi gerekmektedir. Tapu Müdürlüğü tarafından yetkili komutanlığa sorularak bu bilgi alınabilmektedir. Gayrimenkulün güvenlik bölgesi sınırları dahilinde olması durumunda yabancılara ev satış işlemi gerçekleştirilememektedir.

Türkiye’de yabancıların taşınmaz alımına getirilen sınırlamalara dair bilgi edindikten sonra satış işlemi gerçekleştirilebilmektedir.

Yabancıların Ev Satın Alırken Gerçekleştirmesi Gereken İşlemler Nelerdir?

Türkiye’den ev satın almak isteyen yabancı uyruklu kişilerin tapu devir işlemini gerçekleştirmek için öncelikle randevu almaları gerekmektedir. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu Randevu Sistemi üzerinden online randevu alınabilmektedir. Yurt içinden 181, yurt dışından ise +90 312 593 99 00 numaralı telefon aranarak randevu alınabilmektedir. Yabancı uyruklulara gayrimenkul satış işlemi gerçekleştirmek için gereken belgeler ise şunlardır:

  • Gayrimenkul tapusu
  • Kimlik belgesi veya pasaport (Bu belgelerin gerektiği takdirde tercümesi istenebilmektedir.)
  • Belediyeden alınan emlak rayiç belgesi
  • Zorunlu Deprem Sigortası (DASK) poliçesi
  • Gayrimenkul değerleme raporu

Ayrıca gayrimenkul ekspertiz raporu alınması da şarttır. Gayrimenkul değerleme raporu düzenlendiği tarihten itibaren 3 ay süre ile geçerli sayılmaktadır. Gayrimenkulün satın alınacak dönemdeki değerini belirten ekspertiz raporunun Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nün online TAKBİS sistemine kaydedilmesi de gerekmektedir.

Eğer vekaletname ile işlem yapılacaksa yurt dışında düzenlenen vekaletnamenin aslı ve onaylı örneği gerekmektedir.

Taraflardan birinin Türkçe bilmemesi halinde ise işlemlerin yeminli tercümanla yapılması zorunludur.

Yabancı Uyruklu Kişilerin Ev Satın Alırken Dikkat Etmesi Gerekenler Nelerdir?

Türkiye’de taşınmaz satın almak isteyen yabancı uyruklu vatandaşların dikkat etmesi gereken konular şunlardır:

  • Satın alınmak istenen evin ipotek ya da haciz gibi satışa engel bir durumu olup olmadığı öğrenilmelidir. Bu bilgi Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünden alınabilmektedir.
  • Güvenilirliğinden emin olunan bir aracı firma ile anlaşma yapılmalıdır.
  • Gayrimenkul satışı ile ilgili taraflar arasında anlaşmazlık çıktığı takdirde Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde dava açılması gerekmektedir.
  • Noter huzurunda satış vaadi sözleşmesi gerçekleştirilmesi, satış için yeterli değildir. Tapu müdürlüklerinde resmi işlemler gerçekleştirilmelidir.
  • Ev satın alma işlemlerinde ödenmesi gereken tapu harcı, alıcı ve gayrimenkul sahibi tarafından ödenir.

Garimenkul

Tapu Sorgulama Nasıl Yapılır?

Gayrimenkul sektöründe tapu sorgulama önemli bir işlemdir. Satın alınacak mülk hakkında detaylı bilgileri öğrenmek için tapu sorgulama yapılmaktadır. Tapuda yer alan bilgiler, mülk hakkında resmi bilgileri ifade ettiği için hem güvenilir hem de geçerli bir kaynaktır.

Evlerin tapu kaydına bakmak için iki yöntem mevcuttur: İlgili kurumlara başvuru yapmak ya da işlemi internet üzerinden gerçekleştirmek. Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünün çalışmaları doğrultusunda geliştirilen uygulamalar ile tapu bilgileri internetten kolayca öğrenilebilmektedir.

Tapu detayları, konut kredisi çekerek ev satın almak isteyen kişiler için önemlidir. Konu ile alakalı bilgileri “Hangi Tapu Tipleri İçin Ev Kredisi Kullanılabilir?” başlıklı yazımızdan öğrenebilirsiniz.

İnternetten Tapu Sorgulama Nasıl Yapılır?

İnternetten tapu sorgulama işlemi e-Devlet üzerinden yapılmaktadır. Üstelik bu bilgiler isteyen herkes tarafından görüntülenebilmektedir. e-Devlet üzerinden tapu sorgulaması yapmak isteyenlerin ilgili bağlantıya göz atması yeterlidir. Geçmişte sadece resmi kurumlar aracılığı ile yapılabilen bu işlemin online biçime bürünmesi, günümüzde ev satın almayı düşünenler için büyük bir kolaylıktır.

Tapu sorgulama için kullanılabilecek bir diğer yöntem de TKGM Parsel Sorgulama uygulamasıdır. Bu uygulamada adres bilgilerinin yanı parsel ve ada bilgilerini girerek tapu detaylarına ulaşmak mümkündür.

Parsel Sorgulama uygulaması üzerinden mülk ya da arsanın coğrafi konumu, inşaat yoğunluğu ile ruhsat ve imar bilgileri öğrenilebilmektedir.

Tapu ve Kadastro Müdürlüğünden Tapu Sorgulama Nasıl Yapılır?

Tapu sorgulama için uygulanabilecek bir diğer yöntem, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının il müdürlüklerine başvurmaktır. Müdürlük içerisindeki Tapu ve Ruhsat Şube Müdürlüklerine dilekçe verildiği takdirde istenilen tapu hakkında bilgi alınabilmektedir.

Garimenkul

Tapu Devrinden Önceki Döneme Ait Borç ya da İpotek Nasıl Öğrenilir?

Ev satın alma işlemlerinde son aşama tapu devridir. Satın alımın resmi kaydı olan bu işlem, aynı zamanda taşınmaz mal ile alakalı hak ve sorumlulukların yeni malike devredildiğini gösterir. Yeni mal sahibi, bu devir ile satışı yapılan mülkün eski borçlarından da sorumlu hale gelebilir.

Satın alınacak ev üzerinde ipotek veya haciz bulunabilir. Bu durumda önceden emsal olan hükümlere göre tapu devrinden sonra borçtan yeni malik sorumludur. Tapu devrinin gerçekleştiği tarihten itibaren satın alınan mal üzerinde ipotek veya haciz varsa ve bu durum bilinmiyorsa gelecekte evin yeni sahibi problem yaşayabilir.

Satın alınacak mülkler hakkında ipotek ve borç sorgulaması yapılmalıdır. Böylece ileride yaşanabilecek olumsuz durumlara karşı önlem alınabilir. Konu hakkında detaylı bilgi almak için “Alınan Evin Önceki Borcu Kime Aittir?” konulu yazımıza göz atabilirsiniz.

Gayrimenkul Üzerinde İpotek Sorgulaması Nasıl Yapılır?

Gayrimenkul üzerinde ipotek sorgulaması yapmak oldukça kolaydır. Gayrimenkul sahibi kişi, internet yoluyla ya da ilgili belediyelere ve tapu müdürlüklerine giderek ilgili belgeyi talep edebilmektedir. İnternetten sorgulama yapmak için ise e-devlet uygulamasına girmek yeterlidir.

Tapu üzerindeki borç ve ipotek bilgisini üçüncü şahısların öğrenmesi mümkün değildir. Bu nedenle satın alım söz konusu ise mülkün sahibinden ilgili mülk hakkında “borcu yoktur” ifadesi bulunan belgelerin talep edilmesi gerekmektedir.

Gayrimenkul Üzerinde Eski Emlak Vergisi Borcu Varsa Nasıl Öğrenilir?

Emlak borcu bilgisini öğrenmek için e-Devlet uygulaması kullanılabileceği gibi bağlı olunan belediyelere de başvurulabilir. Bu tür bilgiler de üçüncü şahıslara verilmemektedir. Bu nedenle satım alım işlemlerinde “borcu yoktur” yazısını sunulması talep edilmelidir.

Satışı yapılan mülklerin geçmişten kalan tüm emlak vergisi borçlarından eski malik sorumludur. Fakat ilgili kanun, satışı yapılan mülke ait olan ödenmemiş eski emlak vergisinden ötürü yeni maliki de sorumlu tutabilmektedir. Ancak yeni malik, sadece müteselsilen sorumludurlar. Müteselsilen, hukuki bir kavramdır ve zincirleme olarak ya da dolaylı olarak anlamına gelmektedir.

Tapu Devrinden Sonra Eski Ortak Giderlerden Kim Sorumludur?

Tapu devrinden sonra eski eve ait aidat ve toplu yaşam yeri giderlerinden yeni sahip sorumlu tutulamamaktadır. Yeni mülk sahibi olanlar, tapu devrinden sonraki dönemlere ait ortak giderlere katılmakla yükümlüdür.

Garimenkul

Fek Yazısı Nedir, Nasıl Alınır?

Konut kredisi ile ev satın alındığı takdirde kredi vadesi bitene kadar gayrimenkul, banka tarafından ipotek edilir. Bu uygulama, konut kredisi alan kişinin borcunu ödeyememesi durumuna karşı bankanın aldığı bir tedbirdir. Kredi ile gayrimenkul satın alan kişi bankaya olan tüm borçlarını ödediği zaman ipotek kaldırılır. Ancak ipoteğin kaldırılması için öncelikle bankanın ipotek fek yazısı hazırlaması gerekir.

İpotek Fek Yazısı Nedir?

Ev kredisinin tamamı ödendiği zaman ipoteğin kaldırılması için banka tarafından hazırlanan belgeye fek yazısı denir. Fek yazısı, banka tarafından Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne teslim edilir ve işleme alındıktan sonra ev üzerindeki ipotek kaldırılabilir.

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, Tapu Tescili Tüzüğünün 88. maddesinde vatandaşların belgeleri elden teslim edemeyeceği belirtilir. Fek yazısı için başvurulan bankanın, ilgili tapu müdürlüklerine fek yazısını göndermesi gerektiği belirtilmiştir.

Fek Yazısı Nasıl Alınır?

Bankadan fek yazısının istenebilmesi için ev kredisi borcunun tamamının ödenmiş olması gerekir. Gayrimenkul sahibi, konut kredisi aldığı bankaya başvurarak fek yazısı hazırlanmasını ister.

Bankalar, ipotek fekki yazısı ücreti talep edebilmektedir. Bu nedenle borçlu ile banka arasında imzalanan konut kredisi sözleşmesinde, ipotek fekki hazırlanması için ücret talep edilmeyeceğine dair bir madde olup olmadığı kontrol edilmelidir. Böylece kredi vadelerinin tamamını ödeyen borçlu, ek bir ücret ödemeden fek yazısı alabilir. Banka bu maddeye rağmen ücret talep ettiği takdirde gayrimenkul sahibinin itiraz etme hakkı bulunur.

Fek Yazısı Almak İçin Gereken Belgeler Nelerdir?

Gayrimenkul üzerindeki ipoteğin kaldırılması adına talep edilen fek yazısının alınabilmesi için yapılması gerekenler şunlardır:

  • İpotek edilen gayrimenkule ait tapu senedi sunulmalıdır.
  • Tapu senedi yoksa gayrimenkule ait ada ve parsel numaralarının yer aldığı resmi belge ibraz edilmelidir.
  • Tapu senedi ya da ada ve parsel bilgilerinin yer aldığı evraklar olmadığı takdirde gayrimenkul sahibinin sözlü beyanı da geçerli sayılır.
  • Alacaklı ya da temsilcisinin ve gayrimenkulun yeni sahibi olan borçlunun fotoğraflı nüfus cüzdanı ve fotokopisi sunulmalıdır. Nüfus cüzdanı yerine pasaport veya avukat kimliğinin aslı ve fotokopileri de ibraz edilebilir.
  • Gerçek kişilerden T.C. kimlik numarası, tüzel kişilerden vergi numarası talep edilir.
  • Alacaklının 1, borçlunun 2 adet son 6 ay içerisinde çekilmiş 6×4 boyutundaki vesikalık fotoğrafı gerekmektedir.
  • Alacaklı ya da gayrimenkulün yeni sahibinin temsilcilerinin bulunması halinde temsil etme yetkisini gösteren belgeyi ibraz etmeleri istenebilir.

Garimenkul

Yazlık Ev Alırken Dikkat Edilmesi Gereken 6 Nokta

Yazlık ev, yılın sadece belli bir döneminde kullanım amacıyla satın alınır. Her ne kadar yıl boyu ikamet edilmese de yazlık evde geçirilen süre içerisinde de problem yaşamamak için bazı konulara dikkat etmek gerekir. İdeal bir yazlık ev seçimi yapmak şu 6 adım izlenebilir:

1. Bölge Seçimi

Yazlık ev satın almak isteyen kişilerin öncelikli olarak tatil yapacakları bölgeden beklentilerini belirlemeleri faydalı olacaktır. Ege ve Akdeniz sahillerinde denize yakın ve hareketli bir bölgede mi, yoksa Karadeniz ve Doğu Anadolu’da sakin ve serin bir bölgede mi? Yazlık alınması düşünülen bölgedeki turist yoğunluğu ve iklim şartları değerlendirilerek bu seçim yapılabilir.

2. Ulaşım İmkanları

Yazlık ev, kışın da dinlenmek amacıyla kullanılabilir. Bu nedenle yaz ve kış aylarında yazlık bölgeye ulaşımın uygunluğuna dikkat edilmelidir. Ev, göl ya da deniz kenarında ise karadan olduğu gibi denizden de ulaşımın sağlanıp sağlanamadığı kontrol edilebilir. Ayrıca yazlık ev, ada üzerinde ise adaya ulaşımın nasıl sağlandığı hakkında bilgi alınabilir.

3. Yapı ve Arazinin Özellikleri

Yapının özelliklerini değerlendirirken yazlık evin bulunduğu konumda görülen hava şartları da incelenmelidir. Ayrıca duvar kalınlığı ve çatı tipi gibi bina özellikleri hakkında da bilgi alınmalıdır. Evin sonbahar ve kış aylarında da kullanılabilmesi için duvar kalınlığının yeterli olması ya da bina izolasyonunun yapılmış olması göz önünde bulundurulabilir.

Manzaralı yazlık evde sürgülü boydan boya cam kapıların bulunması ve evin verandasının olması tercih edilebilir. Kullanıma hazır durumda bir ev almak yerine arazi alınarak üzerine yazlık ev inşa edilecekse arazi durumu da değerlendirilmelidir. Çevresinde bulunan yapıların mesafesi, bahçe kullanım alanı, evin güneşe ve rüzgara karşı konumu gibi faktörler göz önünde bulundurulabilir.

4. Gayrimenkulün Değeri

Yazlık ev aynı zamanda bir gayrimenkul yatırımı olarak da görülebilir. Mülkün bulunduğu konum, ulaşım bağlantıları ve bölgede inşa edilecek tesisler göz önünde bulundurularak ileride sahip olacağı satış bedeli değerlendirilebilir. Yatırım amaçlı yazlık satın almak isteyen kişiler, tatil bölgelerinin rağbet görme durumunu ve amortisman sürelerini değerlendirebilirler. Amortisman süresi hesaplama ile ilgili bilgi almak için “Amortisman Nedir, Nasıl Hesaplanır?” başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz.

5. Altyapı Durumu

Evin bahçesinde kuyu olup olmadığı, şebeke suyunun içime uygunluğu ve su basıncı gibi konular evin kolay kullanımı açısından önemlidir. Yazlık evin bulunduğu bölgede doğal gaz tesisatının bulunup bulunmadığı da sorulmalıdır. Sıcak bir bölgede ev alınacaksa doğal gaz tesisatı olmasa da evde güneş panelinin varlığı yeterli olabilir.

6. Maliyetlerin Hesaplanması

Konut kredisi ile yazlık ev alınacaksa kredi peşinatı dışında ihtiyaç duyulabilecek bütçe de değerlendirilmelidir. Yazlık evde yapılacak tadilat bulunması, ev eşyası alınması ya da bahçe düzenlemesi gibi konular da göz önünde bulundurulmalıdır.

Garimenkul

Rayiç Bedeli Nedir, Nasıl Hesaplanır?

Bir gayrimenkulün güncel piyasadaki alım satım bedeline rayiç bedeli denir. 213 numaralı Vergi Usul Kanununun 266. maddesinde “Rayiç bedel, bir iktisadi kıymetin değerleme günündeki normal alım satım değeridir.” şeklinde tanımlanmıştır. Valiliklerin atadığı komisyonlar tarafından belirlenen rayiç bedeli, gayrimenkulün güncel piyasa koşullarındaki en düşük değerini belirtir. Gayrimenkulün yer aldığı şehir ve semt, çevresinde bulunan sosyal imkanlar ya da ulaşım noktalarına yakınlığı gibi kriterler, rayiç bedelin tespit edilmesinde etkili olan faktörlerdendir.

Gayrimenkuller için rayiç bedeli belirlenirken binanın yıpranma payı da göz önüne alınır. Bina inşaatının tamamlandığı tarih ile gayrimenkul satışının yapıldığı tarih arasında 1 yıldan fazla süre varsa rayiç bedelinden %2 yıpranma payı düşülür.

Rayiç Bedeli Sorgulama Nasıl Yapılır?

Rayiç bedeli yukarıdaki işlemler takip edilerek belirlenebildiği gibi gayrimenkulün bulunduğu belediyeler aracılığı ile de öğrenilebilir. İlçe belediyelerinin internet sitelerine binanın yaşı ve hangi mahallede bulunduğu bilgisi girilerek sokaklara göre rayiç bedeli bulunabilir. Arsa rayiç bedeli sorgulaması ise ise e-devletteki Tüm Belediye Hizmetleri sekmesinden yapılabilir. Mahalle, sokak adı ve bina yaşı girilerek bu adresten arsa rayiç bedeli sorgulama yapılabilmektedir.

Rayiç Bedeli Nasıl Hesaplanır?

Pazar değeri olarak da adlandırılabilen rayiç bedelini hesaplamak için öncelikle gayrimenkulün bulunduğu bölgedeki en az 3 evin rayiç bedeli ve metrekaresi öğrenilmelidir. Bu bilgiler edinildikten sonra şu hesaplama aşamaları ile tapu rayiç bedeli belirlenebilir:

  • Rayiç bedeli belirlenecek semtte bulunan 3 gayrimenkulün rayiç bedelleri toplanır,
  • İlgili konutların metrekareleri toplanır,
  • Toplam rayiç bedel, toplam metrekareye bölünür,
  • Çıkan sonuç, rayiç bedeli belirlenmek istenen gayrimenkulün metrekaresi ile çarpılır. Buradan çıkan sonuç da metrekare başına çıkan rayiç bedeli ifade eder.

Rayiç bedeli, şehirleşme yoğunluğu, ekonomik durum ve piyasalardaki arz-talep dengesine göre de değişebilmektedir.

Garimenkul

Konut Hesabı Nedir, Nasıl Açılır?

İlk kez ev satın alacak kişiler, devlet desteğinden yararlanarak konut sahibi olabilmektedir. Devlet desteğinden faydalanmak için öncelikle konut hesabı açılması gerekir. Bu hesaba 3 yıl süre ile düzenli ödeme gerçekleştirildiği zaman hesaptaki birikim miktarına göre devlet, konut satın almak için maddi destek verir.

Ancak bunun için konut hesabı açacak kişinin 07/04/2015 tarihi itibarıyla tamamı kendi adına kayıtlı bir konutunun olmaması gerekir. Ayrıca sadece Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları konut hesabı açtırabilirler ve 18 yaşından küçük kişilerin veli ya da vasisi adına hesap açılabilir.

Konut Hesabı Nasıl Açılır?

Yukarıda belirtilen özellikleri taşıyan vatandaşlar, bankalarda vadeli hesap ya da mevduat hesabı şeklinde konut hesabı açabilmektedir. Tabii bu hesap başka bir hesapla birleştirilemez ve başka bankaya devredilemez. Ayrıca sadece bir bankadan ve bir adet konut hesabı açılabilir.

Konut hesabı açmak için banka ile başvuru sahibi arasında konut hesabı sözleşmesi imzalanır. Konut hesabı açmak isteyen kişi, hesaba ilişkin bilgilerin Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile paylaşılmasını kabul ettiğini beyan eder. Ayrıca Kimlik Paylaşımı Sistemi üzerinden bilgi paylaşılmasına da izin verir.

Konut Hesabının Ödeme Planı Nasıldır?

Konut hesabı minimum 3 senelik vade ile TL üzerinden açılabilir. 1 aylık ya da 3 aylık vadeler halinde para yatırılabilir. Ödeme planı, hesap sahibinin talebi üzerine her dönemin başında değiştirilebilir. Hesaba yatırılabilecek asgari ve azami miktarlar da yıllara göre hesaplanarak belirlenir.

Konut hesabı sahipleri en yüksek miktarı geçmemek şartı ile vade tarihi içerisinde hesaba birden fazla kez para yatırabilir. Ayrıca tek sefere mahsus olmak üzere hesap açılışında maksimum tutarın üzerinde para yatırılabilir. 2021 yılı itibarıyla konut hesabına bir sefere mahsus yatırılabilecek en yüksek miktar 62.298,36 TL’dir.

Devlet Katkısı Alınabilen Konut Türleri Nelerdir?

6579 numaralı Konut Hesabı ve Devlet Katkısına Dair Yönetmeliğin 7. maddesine göre devlet katkısı alınabilen konutlar şunlardır:

  • Kat mülkiyeti olan konutlar
  • Konut nitelikli yapı kullanma izin belgesi olan müstakil taşınmazlar
  • Kat irtifakı tapusu olan ve yapı kullanma izin belgesi bulunan konutlar

Tapu türleri ile ilgili bilgi sahibi olmak için “Hangi Tapu Tipleri İçin Ev Kredisi Kullanılabilir?” başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz.

Devremülk ediniminde ise devlet katkısı bulunmaz.

Konut Hesabı Devlet Katkısı Ne Kadardır?

Devlet desteği alabilmek için gayrimenkulün satın alındığı tarihe kadar minimum 3 yıl boyunca düzenli ödeme yapılmış olması gerekmektedir. Devlet katkısı tutarı, konutun satın alma tarihindeki birikimin %20’sini geçemez. Yapılacak devlet yardımının maksimum değeri ise yıllara göre açıklanmaktadır. 2021 yılı için devlet katkısı oranları şunlardır:

  • 36 – 47 ay vade için devlet katkısı, birikim miktarının %15’idir. Ödenecek tutar 26.995,96 TL’yi geçemez.
  • 48 – 59 ay vade için devlet katkısı, birikim miktarının %18’idir. Ödenecek tutar 29.072,57 TL’yi geçemez.
  • 60 ay ve üzeri vade için devlet katkısı, birikim miktarının %20’sidir. Ödenecek tutar 31.149,18 TL’yi geçemez.

Devlet katkısı, gayrimenkulün satın alınmasından sonra alınabilir. Konutu satın aldıktan sonraki 6 ay içerisinde devlet katkısını almak için konut hesabının açıldığı bankaya başvurulması gerekmektedir.

Konut Hesabından Para Çekilir mi?

Konut hesabından bir dönem içerisinde en fazla iki kez para çekilebilmektedir. Para çekildiği takdirde hesapta kalan miktarın, hesap açılış tarihinden itibaren yatırılması gereken minimum tutardan az olmaması gerekir.

Garimenkul

Prefabrik Ev Nedir, Nasıl Yapılır?

Duvar, pencere gibi tüm parçaları fabrikada üretilen ve inşası için temel kazılması gerekmeyen yapı türüne prefabrik ev denir. Prefabrik evler bir ya da iki katlı olarak istenilen metrekare ve oda yerleşim planına göre hazırlanabilmektedir. Betonarme yapılarda olduğu gibi prefabrik evlerde de ses ve ısı yalıtımı yapılabilmekte, elektrik tesisatı ve kanalizasyon sistemi bulunmaktadır. Yerleşim planına uygun olarak tasarlanabilen prefabrik evler istenildiği zaman sökülerek başka bir yere de nakil edilebilmektedir.

Ev sahibinin isteğine göre üretilen parçalar monte edilerek ev inşa edilmektedir. Bu sebeple evin özelliklerine bağlı olarak yaklaşık 1 hafta içerisinde kurulumu tamamlanmaktadır. Başka bir inşaat süreci gerektirmediği ve daha düşük maliyetli olduğu için tercih edilen bu evlerin, kullanılan malzemenin niteliğine bağlı olarak ömrü ise ortalama 40 ile 60 yıl arasında değişmektedir.

Prefabrik Ev Nasıl Yapılır?

Parça kurulumunu gerçekleştirmeden önce subasmanın yani prefabrik ev zemin betonunun hazırlanması gerekir. Beton dökülmeden önce ise zemin düzleştirilip sıkılaştırılır. Ardından drenaj sistemi kurulur ve beton dökülür. Elektrik ve su tesisatı çekilir. İsteğe göre ses ve ısı yalıtımı yapılır. Sonra da duvar paneli, pencere kasası ve çatı kaplaması gibi parçalar monte edilir. Subasman ve montaj işlemleri için profesyonel destek alınması faydalı olabilir.

Prefabrik yapılar konut olarak kullanılabildiği gibi ofis, yazlık ev ya da hayvancılık yapma amacıyla da inşa edilebilmektedir. Kullanım amacına göre prefabrik yapı özelliklerinin ve tesisatın uygun olup olmadığının kontrol edilmesinde fayda vardır.

Prefabrik Ev İçin Gereken İzinler Nelerdir?

3194 numaralı İmar Kanununun 20. maddesine göre yapılar imar planı, yönetmelikler ve ruhsata uygun olarak yapılabilir. Bu sebeple diğer yapı türlerinde olduğu gibi prefabrik evler için de bazı izinlerin alınması gerekmektedir. Prefabrik ev için öncelikle imar izni alınması şarttır. Evin yapılacağı bölgenin belediyesine ya da il özel idaresine başvurularak yapı ruhsatı alınabilir. Yapı ruhsatı almak için verilen dilekçeye şu belgelerin eklenmesi gerekmektedir:

  • Evin inşa edileceği yerin tapu belgesi, arsa hisseli ise hissedarlardan alınan muvafakatname
  • Mimari proje
  • Elektrik, su ve kalorifer tesisatı projeleri
  • Statik proje
  • Ebatlı ya da röperli kroki

İmarsız Arsaya Prefabrik Ev Yapılır mı?

Bazı şartlar sağlandığı takdirde imarsız arsaya prefabrik ev yapılabilmektedir. İmarı olmayan arsaya prefabrik ev yapılmasının temel şartı, arsanın yola cephesinin bulunmasıdır. Kadastro cepheli imarsız arsalarda en fazla %5 imar izni bulunmaktadır. Ayrıca imarsız arsaya maksimum 250 m2 büyüklüğünde prefabrik ev yapılabilir.

Garimenkul

Şufa Hakkı Nedir, Kimler Kullanabilir?

Birden fazla kişinin pay sahibi olduğu gayrimenkule hisseli gayrimenkul denir. Paylı mülkiyette, hissedarlardan biri gayrimenkul üzerindeki payının tamamını ya da bir bölümünü satmak isteyebilir. Satılmak istenen gayrimenkulü diğer paydaşların öncelikli alım hakkı vardır. Hisseli gayrimenkul satışında tanınan bu önalım iznine de şufa hakkı denir.

Şufa hakkında gayrimenkulün niteliğinin önemi yoktur. Söz konusu gayrimenkul arsa, konut ya da başka bir türde olabilir. Önemli olan hisseli mülkiyetin söz konusu olmasıdır.

Şufa Hakkı Şartları Nelerdir?

Hissesini satışa çıkaran gayrimenkul sahibinin noter aracılığı ile diğer paydaşlara bildirimde bulunması gerekir. Bu bildirimi takip eden üç ay içerisinde şufa hakkı kullanılabilir. Bildirimde bulunulmadığı takdirde ise iki yıl içerisinde şufa davası açılabilir. Bu süreler hak düşürücü süre olarak tanımlanmaktadır. Yani belirtilen süreler içerisinde şufa hakkı kullanılmadığı sürece önalım hakkı düşer.

Şufa Davası Nasıl Açılır?

Hisseli gayrimenkulün satışı ile ilgili yazılı bilgilendirme yapmak yeterli değildir. Diğer hissedarlara noter aracılığı ile bildirimde bulunulması zorunludur. Diğer hissedarlara bildirimde bulunulmadan 3. bir kişiye satış gerçekleştirilirse pay sahiplerinin önalım davası açma hakkı doğar. Satışı takip eden iki sene içerisinde, gayrimenkulün bulunduğu bölgedeki Asliye Hukuk Mahkemesine başvurularak şufa davası açılabilir.

Bir dilekçe ile gayrimenkul hissesini satın alan kişiye karşı dava açılır. Davacının tapuda beyan edilen satış bedeli ve masraflarını ödemesi durumunda söz konusu hissenin tapuda terkine karar verilir. Davaya konu olan hisse, davacı adına tescil edilir.

Hisseli bir taşınmazı satın alacak kişi, şufa davasının açılmaması için diğer hissedarlarla görüşebilir. Hissedarlardan önalım hakkından feragat ettiklerine dair resmi belge alınmalıdır. Bu belge tapu kütüğüne şerh edilir ve hissedarlar şufa hakkından feragat etmiş olur.

Sözleşmeden Doğan Şufa Hakkı Nasıl Kullanılır?

Paylı mülkiyet üzerinde hisse sahibi olmayan bazı kişiler de önalım hakkına sahip olabilmektedir. Ön alım sözleşmesi ile tapu kütüğüne şerh düşüldüğü takdirde sözleşmede ismi belirtilen kişi şufa hakkına sahip olur. Sözleşmeden doğan şufa hakkının kullanılma şartları, hissedarların ki ile aynıdır. Ancak şerhin düşüldüğü tarihten 10 yıl sonra bu hak ortadan kalkar.